Impact van jeugdwerk

een verkennend onderzoek

Waarom zou je de impact zichtbaar moeten maken?

Waarom willen we de impact van jeugdwerk zichtbaar maken? Wat moet het doel zijn van het zichtbaar maken van impact?

Dit doel bepaalt immers heel erg de manier waarop we als jeugdwerksector aan dit verhaal zullen beginnen. 

Doelen bepalen richting en geven motivatie

Er zijn verschillende beweegredenen die we in onze zoektocht alvast zijn tegen gekomen en er zullen er ongetwijfeld nog meer naar boven komen.


Als we de vraag stellen: Waarom is het belangrijk om de impact van jeugdwerk zichtbaar te maken? 
Krijgen we verschillende antwoorden:


  • Om jeugdwerk / je werking te ontwikkelen, verbeteren en sterker te maken?
  • Om beter te begrijpen wat jeugdwerkers doen.
  • Om jeugdwerkers te trainen, aan te leren wat de effecten zijn van hun werk.
  • Om publieke erkenning te krijgen.
  • Om erkenning te krijgen van andere sectoren, partners waarmee wordt samengewerkt.
  • Om erkenning te krijgen van beleidsmakers.
  • Om je werking te verantwoorden bij (al) je stakeholders
  • Om de financiering en ondersteuning te verantwoorden.
  • Om nieuwe financiering te vinden.
  •  …


We konden deze beweegredenen samenbrengen in een kwadrant met een as interne of externe focus en een as met gerichtheid op rapporteren of reflecteren.

Met een externe focus bedoelen we beweegredenen die gericht zijn op de “anderen” zoals bv.

  • je verkregen middelen te verantwoorden aan je ondersteuners
  • aan een groter publiek laten zien wat jeugdwerk is


Met een interne focus bedoelen we beweegredenen die gericht zijn op de “eigen werking” zoals bv.

  • om jeugdwerkers beter te kunnen trainen
  • je eigen jeugdwerkpraktijk te ontwikkelen, kwaliteit te verhogen, te innoveren, …


Met een gerichtheid op rapporteren bedoelen we beweegredenen die gericht zijn op

  • taal te geven aan wat een jeugdwerker doet
  • resultaten en cijfers te verzamelen


Met een reflecteren bedoelen we beweegredenen die gericht zijn op …

  • impactevaluatie gebruiken om je werking te versterken
  • de (maatschappelijke) waardering van jeugdwerk de versterken

We illustreren dit verder met enkele voorbeelden:

Taal geven aan wat je als jeugdwerker doet

“Spreken over de impact van je acties is zoiets als het ongrijpbare laten zien. We zochten bij onze vrijwilligers naar de impact van het begeleiden van een duurzame groepsreis op de reisbegeleider. We gebruiken die informatie nu in de communicatie om nieuwe reisbegeleiders te werven.” [Carla, Karavaan] 

De eigen jeugdwerkpraktijk verstevigen 

“Hoe kan je kwaliteitsvol jeugdwerkers trainen, kwaliteitsvol jeugdwerk ontwikkelen zonder te weten wat de effecten van hun werk zijn?” [Jonas, KEKS (The Logbook), Zweden] 

De (publieke) erkenning van jeugdwerk vergroten en je (financiële) ondersteuning verantwoorden 

“Jongeren leveren in het jeugdwerk hard labeur en dat mag gezien worden. Om de relevantie en waarde van ons professioneel jeugdwerk naar het beleid extra zichtbaar te maken zoeken we nu naar manieren om impact beter in kaart te brengen. Op die manier zullen we meer gefundeerd over het effect en de noodzaak van het professioneel jeugdwerk kunnen rapporteren.” [Erik, jeugddienst Antwerpen]   

Het verhaal van jeugdwerk sterker naar buiten brengen 

“We vertellen veel te weinig de verhalen van jeugdwerk, vanuit een soort bescheidenheid. Ermee te koop lopen, voelt ongemakkelijk aan. Maar we zouden dat net meer moeten doen.” [Wouter, Kind & Samenleving]

Motivatie is bepalend

Achter het zichtbaar maken van je impact kunnen dus zowel intrinsieke als extrinsieke motieven zitten. Wij zijn er van overtuigd dat de intrinsieke beweegredenen om je impact zichtbaar te maken de beste focus en de meeste motivatie geven. Reflecteren, leren en ontwikkelen zitten immers sterk in het jeugdwerk-DNA: "doen we de goede dingen en doen we de dingen goed?"


Het doel van impactmeting is bepalend voor de betrokkenheid van mensen bij je acties. We stellen vast dat wie het werken aan kwaliteit - en het leerproces hierin - centraal zet, de sterkste motivatie vindt bij iedereen die deelneemt en meewerkt. De eerste stap die je dus zet, is een duidelijke formulering van je doel. Van daaruit kan je verder weloverwogen keuzes maken.

Share by: