Impact van jeugdwerk
een verkennend onderzoek
Impact van jeugdwerk
een verkennend onderzoek
Wanneer je de impact van jeugdwerk wil zichtbaar maken, spreek je best met eenzelfde taal over ‘jeugdwerk’. Maar wanneer je de vraag stelt aan mensen wat voor hen jeugdwerk is, krijg je 101 verschillende antwoorden. Die weerspiegelen meteen ook de diversiteit en variëteit in het jeugdwerk.
Jeugdwerk is een verzamelnaam die in Vlaanderen wordt gebruikt voor verschillende soorten jeugdverenigingen zoals jeugdbewegingen, jeugdhuizen, speelpleinwerkingen, vakantie- en kamporganisaties voor kinderen en jongeren en allerlei andere jeugdwerkvormen zoals het jeugdwelzijnswerk, culturele en artistieke jeugdverenigingen, verenigingen die informatie over of voor de jeugd verstrekken, jeugdverenigingen die werken rond de participatie van kinderen en jongeren, ... .
Kortom, het is niet zo eenvoudig om in dit rijk en divers landschap te kunnen benoemen wat wel en geen jeugdwerk is en doet. Op het congres #Jeugdwerkwerkt - een agenda voor de toekomst van jeugdwerk - van 2018 werd er ook bewust geen definitie naar voor geschoven over jeugdwerk, want definities sluiten uit. Daarentegen werd net gesteld dat jeugdwerk ook een houding is: de manier waarop je in de wereld staat en naar de samenleving kijkt.
Om een beter zicht te krijgen op wat jeugdwerk is, verwijzen we graag door naar het "Basiswerk Jeugdwerk" van De Ambrassade en de publicatie van het
congres #Jeugdwerkwerkt - een agenda voor de toekomst.
Er zijn weinig onderzoeken en studies die rechtstreeks een effect van jeugdwerk onderzoeken, bewijzen en verklaren. Er bestaan wel enkel interessante studies die één of meerdere aspecten over de waarde, impact of outcomes van jeugdwerk belichten en inzichten geven. Er bestaat nog meer materiaal waar onrechtstreeks wordt verwezen naar wat mogelijke invloeden, gevolgen of effecten van jeugdwerk kunnen zijn.
In functie van ons verkennend onderzoek kwamen we tot onderstaand overzicht van de meest relevante studies die ons iets leren over de impact van jeugdwerk. Hieronder geven we een kort overzicht met de essentie van de studie en sommen we de gevonden effecten op.
In "WHAT?" gaan we dieper in op verschillende te onderscheiden effecten.
Deze studie werd uitgevoerd in opdracht van de Nationale Ierse Jeugdraad met als doel de economische waarde van jeugdwerk te onderzoeken. Men heeft dit gedaan door te kijken naar wat een overheid uitgeeft aan jeugdwerk, welk volume van vrijwilligerswerk er wordt verzet en welke kosten de overheid op lange termijn ermee uitspaart doordat er minder moet uitgegeven worden aan welzijn, gezondheid, onderwijs, justitie, enzovoort.
De studie concludeerde dat voor elke €1 die de overheid aan jeugdwerk geeft, ze op de lange termijn €2,2 uitspaart.
Deze studie, uitgevoerd in opdracht van de Europese Commissie, had als doel een beter begrip te krijgen van wat jeugdwerk kan bijdragen aan jonge mensen. Ze beroepen zich hiervoor op de weinige bronnen die te vinden zijn binnen Europese en nationale contexten.
Een belangrijk deel van deze studie was ook om de balans op te maken van verschillende 'outcomes' van succesvolle praktijken. Op basis van wat de onderzoekers vonden, kan geconcludeerd worden dat
jeugdwerk resulteert in een reeks positieve resultaten voor jongeren die hen in staat stelt om:
Naast deze resultaten op individueel niveau, zo stelt deze studie, is jeugdwerk ook:
Eveneens wordt ook gesteld dat jeugdwerk bijdraagt tot een reeks bredere maatschappelijke uitkomsten. Er worden 8 thema's benoemd die afgeleid zijn van de Europese Jeugd Strategie. Niet voor alle thema's is evenveel bewijs te vinden voor de bijdrage die jeugdwerk levert. Daar waar dit ontbreekt worden de outcomes geformuleerd zoals men verwacht.
Jeugdwerk > jonge mensen helpen om emotionele en sociale vaardigheden te ontwikkelen zoals doorzettingsvermogen, motivatie, interspersoonlijke vaardigheden, enzovoort > positieve invloed op schoolcariëre of het behalen van kwalificaties
Jeugdwerk > in samenwerking met scholen vroegtijdig schoolverlaten voorkomen of alternatieve maatregelen voorzien om deze jongeren te ondersteunen > bijdragen aan de aanpak van voortijdig schoolverlaten
Jeugdwerk > advies & informatie > beter geinformeerde keuze voor schoolcariëre > bijdrage aan de aanpak van voortijdig schoolverlaten en tewerkstelling
Jeugdwerk > reeks van overdraagbare vaardigheden en competenties > verbeterde inzetbaarheid op de arbeidsmarkt
Jeugdwerk > specifieke activiteiten gericht op vinden van een job > verbeterde competenties om een job te vinden > verhoogde kansen om een job te vinden
Jeugdwerk > engagement in jongerenorganisaties geeft kansen om vaardigheden in praktijk te oefenen > relevante ervaring > verbeterde kansen op het vinden van een job
Jeugdwerk > loopbaanbegeleiding, matching, informatie en advies > beter geinformeerde keuzes
Jeugdwerk > preventie en informatie over gezondheid > toegang tot informatie en betrouwbaar advies, verminderd risico of gevaarlijk gedrag
Jeugdwerk > mainstream activiteiten voor jongeren > zelfbewustzijn, zinvolle activiteiten, veilige omgeving zijn gerelateerd aan verbeterd welzijn
Jeugdwerk > biedt ruimte voor politieke vorming en actief burgerschap > positieve impact op participatie zoals stemmen en vrijwilligerswerk
Jeugdwerk > verschillende activiteiten gericht op participatie, kritisch engagement in het publieke leven, sociaal activisme > reeks positieve uitkomsten voor jongen mensen, hun welzijn en identiteit, maar ook op de samenleving
Jeugdwerk > herbergt grote aantallen vrijwilligers > meer participatie in vrijwilligerswerk
Jeugdwerk > waardeert de inzet van vrijwilligers > zichtbaarheid van vaardigheden en competenties door vrijwilligerswerk
Jeugdwerk > vrijwilligerswerk in de lokale gemeenschap als methode van het jeugdwerk > versterken van solidariteit en engagement
Jeugdwerk > engagement op jonge leeftijd is positief gecorreleerd met vrijwilligerswerk op later leeftijd
Jeugdwerk > positieve relaties opbouwen met zichzelf, anderen en de samenleving > zet jongeren op een traject van inclusie en beperkt het risico op exclusie
Jeugdwerk > outreachende activiteiten > inspanning om groepen te bereiken
Jeugdwerk > Internationaal vrijwilligerswerk >
Jeugdwerk > culturele activiteiten > de praktijk van culturele- en artistieke expressie heeft een positieve impact op jongeren hun presaties, creativiteit en engagement als burger
Jeugdwerk > culturele activiteiten als een methode van jeugdwerk > verschillende resultaten zoals: intercultureel begrip, gezondheid en welzijn, ...
Deze studie werd uitgevoerd in opdracht van het Europees Jeugdforum. Ze tracht, aan de hand van literatuuronderzoek, bewijzen te verzamelen over de waarde die jongerenorganisaties hebben voor de sociale ontwikkeling van jonge individuen, gemeenschappen en samenlevingen door middel van jeugdwerk en jongeren participatie. Ze komen tot een overzicht van verschillende "outcomes" waarin ze een onderscheid maken tussen persoonlijke, sociale, politieke of civiele outcomes.
"Increases in social capital can also be considered both a personal (and individual) and societal benefit given, for example, the contributions that social capital makes to economic growth and social cohesion (Temple, 2001; Putnam, 1993, 2001)."
"Like increases in social capital, increases and improvements in young people’s health and
well-being can be considered both a personal (or individual) and a societal benefit (e.g.
given the societal benefits of better individual health) (WHO, 2001)."
De ervaring van bijvoorbeeld vrijwilligerswerk kan een bijdrage leveren
Deze studie kadert in een Europees project en werd gefinancierd met een Erasmus + Key Action 2 programma. Dit project had als doel om de impact van jeugdwerk in Europa te ontwikkelen en communiceren.
Onder leiding van de Plymouth Marjon University werd er een samenwerking opgezet tussen 5 landen en 5 universiteiten (UK, Frankrijk, Italië, Finland & Estland). Samen hebben ze elke in hun eigen land een onderzoek uitgevoerd naar de impact van jeugdwerk.
Er werd gekozen om te werken met de "Transformatieve evaluatie". Deze bestaat uit het verzamelen van verhalen door het stellen van één vraag die peilt naar de "most significant change". Er werden in het totaal 715 verhalen verzameld overheen alle landen. Binnen elk land werden deze verhalen afzonderlijk gecodeerd. Vervolgens werden de codes van verschillende landen samen gelegd en werd er opnieuw een cluster gemaakt die bestaan uit 5 verschillende elementen die we hieronder kort weergeven.
Het zijn jeugdwerkers zelf die de interviews met deelnemers aan hun jeugdwerk hebben afgenomen en vervolgens ook mee hebben gecodeerd met de onderzoekers. De verhalen werden verzameld door het stellen van deze ene vraag: "Looking back, what do you think has been the most significant change that occurred for you as a result of coming here?"
Deze manier van het verzamelen van verhalen en dit volgens de principes van "transformatieve evaluatie" is eveneens een goed voorbeeld van hoe je verhalen kan verzamelen en sluit dus nauw aan bij andere storytelling-technieken.
De ' World Organization of the Scout Movement' heeft een aantal grootschalige onderzoeken gedaan in verschillende landen zowel bij scoutsleden als niet-leden.
Het doel van deze onderzoeken was om de impact te beoordelen die Scouting heeft op de persoonlijke ontwikkeling van jongeren van 14 tot 17 jaar. Maar ook welke impact deze heeft op de gemeenschap waarin ze leven en welke impact scouting heeft op nationaal, regionaal of mondiaal beleid en debatten over jeugd en educatie.
Voor een eerste pilootstudie werden er gegevens verzameld in Kenya, Singapore and the UK.
De centrale vraag hier was: Ervaren scouts verbetering in 14 outcomes in vergelijking met niet-scouts?
Aan de 56 items tellende survey namen 4796 scouts en 1194 non-scouts dee
Dit waren de resultaten:
Scouts score...
In een tweede studie werden er gegevens verzameld in Frankrijk, Mexico, Nederland en Saudi-Arabië. Ook hier werd met behulp van een survey gekeken naar welk effect scouting heeft de persoonlijke ontwikkelingen van jongeren. Dit werd gedaan met een survey waar 4144 scouts en 3029 niet-scouts aan deelnemen.
Daarnaast werd ook de vraag gesteld: 'Als Scouting invloed heeft op de persoonlijke ontwikkeling
van jongeren, wat zijn de redenen daarvoor?'. Hiervoor werden kwalitatieve interviews uitgevoerd en met deze input werden 10 clusters afgebakend.
Dit waren de resultaten:
Able to make choices and to control personal
and social life as an individual and as a member
of society
Able to show concern for others, able to act with
them and for them, and able to put oneself in the
other person’s shoes (empathy)
Able to take responsibility for one’s actions,
keep commitments, and complete undertakings
Able to assert oneself in respect of values, a
cause or an ideal, and to act accordingly
Able to respect other paradigms by virtue of
their gender, ethnicity, religion, language, or
culture
Learning from nature
Having a positive attitude and perception of a
meaningful life
Engaged in contemplation and talking to families
and friends about life and religion
Feeling a part of a wider global community
In dit onderzoek worden ook 3 niveau's bepaald:
Dit onderzoek richt zich op impact op individueel niveau, het onderzoeken van
gemeenschaps- en institutioneel niveau gepland voor de toekomst.
In gesprekken met Europe Goes Local-partners is het vaak gegaan over hoe andere te overtuigen van de impact van jeugdwerk, zowel de niet-overtuigden als hoe lokale jeugdwerkers kunnen ondersteund worden wanneer zij hun belangen behartigen.
Er werd snel overeengekomen dat er een kort document nodig is over wat jeugdwerk is en welke impact het heeft. MOVIT, het nationale agentschap van Slovenië voor het Erasmus+ EU programma nam deze taak op zich en maakte op basis van een literatuuronderzoek een overzicht.
Nadat ze omschrijven wat jeugdwerk is en in welke context jeugdwerk actief is, geven ze een opsomming van de impact die jeugdwerk kan hebben.
Hoewel de onderzoekers expliciet stellen dat in deze studie er niet wordt gekeken naar de impact of effecten van jeugdwerk, maar naar de waarde die kinderen en jongeren (deelnemers van jeugdwerk) zelf geven, is het toch waardevol onderzoek om beter zich te krijgen op de impact van jeugdwerk.
Net zoals die hierboven vermelde studie (The Impact of Youth Work in Europe: A Study of Five European Countries) werd er de "Transformatieve evaluatie" gebruikt als onderzoeksmethode.
Deze studie werd uitgevoerd door AP Hogeschool in opdracht van het Departement Cultuur, Jeugd en Media. Er werden in het totaal 83 verhalen verzameld in 6 verschillende Vlaamse jeugdwerkorganisaties. Deze verhalen werden vervolgens door de onderzoekers gecodeerd.
De verhalen zijn gebaseerd op het stellen van deze éné vraag aan deelnemers in het jeugdwerk: "Als je terugkijkt op het afgelopen jaar, wat was voor jou de meest belangrijke verandering in je leven door deel te nemen aan deze werking of deze activiteiten? Welk verhaal of welke ervaring illustreert dat voor jou? Waarom?"
RESPECT
VERBONDENHEID
PLEZIER
VRIJHEID
BEKWAAMHEID
ERKENNING
VEILIGHEID
ZELFONTPLOOING
Neem contact op met de onderzoekers via timmy.boutsen@ambrassade.be & geert.boutsen@ucll.be
Deze website is een product van het verkennend onderzoek "Impact van het jeugdwerk" door UCLL - expertisecentrum inclusive society in samenwerking met De Ambrassade
Study on the social value of Youth Organisations (2016)